Ministerstvo školství reaguje na naší výzvu: plošnou regulaci mobilů odmítá

Na konci září, tedy ještě před výsledky voleb, nám byla doručena reakce MŠMT na výzvu za jednotná pravidla pro mobily na českých školách. Poselství reakce je jasné: MŠMT probíhající evropský a světový trend regulace smartphonů ignoruje, k plošným pravidlům se nechystá.

Výzvu za jednotná pravidla pro mobily jsme inciovali a zveřejnili 9. září. Spolupracovalo na ní několik dalších subjektů a podepsala jí řada odborníků a odbornic.

O výzvě vyšla záhy po vydání zpráva na ČTK, zaregistrovali ji i na Lupě, Wired, či Echu24.

V článku na DeníkuN na naší výzvu reagovala mluvčí MŠMT:

Iniciativu jako Dětství bez mobilu vnímáme jako legitimní hlas ve veřejném prostoru,“ okomentovala výzvu mluvčí rezortu Veronika Lucká Loosová. „Preferujeme ale přístup nechat opatření na jednotlivých školách podle věku žáků, vzdělávacích cílů a specifik konkrétních škol. Spíše než zákaz je klíčem podpora digitální gramotnosti a informovanosti žáků o rizicích a příležitostech spojených s digitálními technologiemi.“

V obdobném duchu se nese oficiální reakce MŠMT, která nám přišla 26. září.

Dokument (k prostudování zde) zcela přechází fakt, že národní standard pro užívání chytrých telefonů na školách mají vytvořené téměř všechny evropské země a Česko je jedna z posledních, která se k situaci ještě aktivně nepostavila. Přitom i zde už různé orgány dospěly v dané problematice k jasným stanoviskům: Parlamentní institut ve své srovnávací studii z letošního července uvedl, že statistická data prezentovaná v jednotlivých zemích ukazují, že omezení používání mobilních telefonů ve školách má pozitivní vliv na soustředěnost a školní výsledky žáků”.

V reakci od MŠMT naopak opakovaně zaznívají teze o tom, že digitální technologie jsou nedílnou součástí našich životů a běžnou součástí vzdělávání. Tím ale zakrývají zřejmý fakt, že dítě může získavat digitální kompetence i bez toho, aby mělo v kapse celý den vlastní smartphone. Zkrátka: využití digitálních nástrojů v rámci výuky a mimo výuku (ale stále ve škole) jsou dvě různé věci. Ostatně jak v naší tiskové zprávě k výzvě říká třeba Michaela Mlíčková Jelínková, – to, že by děti do 14 let vůbec neměly mít smartphone, si myslí i Bill Gates… Znamená to, že takové dítě nemůže třeba už ve dvanácti letech programovat? Rozhodně ne.

Zpráva od MŠMT je pro nás zklamání.“Podpora digitální gramotnosti a informování žáků o rizicích”, kterou dokument také zmiňuje, je totiž určitě potřeba (ostatně ve výzvě to přímo zmiňujeme) a také už na školách různé, byť spíše dílčí programy probíhají, nejedná se ale o nic systematického a navíc tyto nástroje v českém provedení zatím k ničemu nevedly – všechny neblahé trendy spíše nabírají na síle.

Čekáme tedy nyní, jak se vyvine situace s novou českou vládou a znovu se s naší snahou o plošnou regulaci připomeneme.  Některé strany jsou regulaci otevřené, snad se tedy debata brzy rozhýbe.