Jak mluvit o odložení pořízení smartphonu s dětmi na druhém stupni?

Tento text byl přeložen ze stránek SMARTPHONE FREE CHILDHOOOD.

Kolem páté třídy začíná být chytrý telefon pro děti samozřejmostí. Proto může mít vaše dítě pocit, že tím, že ho zatím nemá, přichází o důležitou součást svého sociálního života. To je těžké a je naprosto v pořádku to uznat. Pravda je ale taková, že odložení nákupu chytrého telefonu může být jedním z nejlepších rozhodnutí pro duševní pohodu vašeho dítěte, a to i za cenu toho, že je to teď náročné. Se správnou dávkou empatie a upřímnosti mu můžete pomoci pochopit, proč se vyplatí počkat – a jak mu díky tomu bude dobře.

1. Uznejte, jak těžké to pro něj je

Začněte tím, že dáte najevo, že jeho pocity chápete:

„Vím, že to působí nespravedlivě – zvlášť když tolik tvých kamarádů už chytrý telefon má. Rozumím tomu, že nechceš zůstat stranou. To je opravdu těžký pocit a úplně chápeme, že tě to štve a jsi z toho smutný/á. Pojďme si o tom spolu promluvit.“

Tím, že uznáte jeho emoce, ukazujete, že mu nasloucháte a stojíte na jeho straně. Vytváříte tak prostor pro konstruktivní rozhovor místo konfrontace.

2. Buďte upřímní ohledně toho, proč chcete s nákupem smartphonu počkat

Vysvětlete důvody jasně a s důrazem na jeho blaho:

„Chytré telefony se můžou zdát jako běžná součást dospívání, ale pravda je, že nebyly vůbec navrženy s ohledem na děti. Aplikace jako TikTok, Snapchat nebo Instagram nejsou pro děti vůbec v pohodě. Když je vymýšleli, nikdo pořádně netušil, jaký budou mít dopad a co to s lidmi udělá. Dnes už to ale víme. Firmy, co vyrábějí telefony a aplikace, je vyvíjejí hrozně rychle, proto pravidla pro používání, hlavně u dětí, teprve vznikají. Mezitím vás chceme chránit a pomoci vám vyrůst silní, než do toho světa vstoupíte. Každá rodina se rozhoduje podle sebe – a toto je to, které teď pro vás považujeme za nejlepší.“

3. Mluvte o vlivu na sebevědomí

Můžete říct například:

„Jedním z důvodů, proč chceme s chytrým telefonem počkat, je starost o tvoje sebevědomí. Sociální sítě a internet jsou plné obrázků a videí, které vytvářejí dojem, že všichni ostatní mají dokonalý život nebo vzhled, ale většina z toho ani není skutečná. Lidé používají filtry, úpravy a ukazují jen ty nejlepší části dne, a čkověl se pak kvůli tomu cítí mizerně a myslí si, že je s jeho životem něco špatně, i když to není pravda.“

„Chceme, abys měl/a prostor zjistit, kdo opravdu jsi, aniž by ses musel/a srovnávat s lidmi online. Když zůstaneš ve svém skutečném světě, můžeš si v klidu užívat to, co tě baví, a soustředit se na to, co chceš dělat a co ti dělá radost. To má mnohem větší hodnotu než nějaké reakce v aplikacích.“

4. Buďte upřímní o tom, jak funguje Big Tech – a kdo z toho těží

Můžete říct něco jako:

„Aplikace v telefonech vypadají zábavně, ale ve skutečnosti se za nimi skrývá dost temný příběh. Obzvlášť aplikace jako TikTok, Snapchat nebo Instagram nejsou navrženy proto, aby vám pomáhaly, ale proto, aby jste se na nich stali závislí. Čím víc času strávíte scrollováním, tím víc reklam vám ukážou, tím víc dat o vás získají, a tím víc peněz vydělají, a proto jim na tom tolik záleží. Funguje to tak, že využívají váš čas a pozornost k vydělávání peněz, zatímco vy o váš čas přicházíte. Dokonce najímají odborníky, kteří tyhle aplikace navrhují tak, aby se od nich bylo co nejtěžší vůbec odtrhnout – protože čím déle zůstanete, tím víc peněz dostanou.“ 

„Nezajímá je, jestli je vám z toho úzko nebo jak pak vypadá váš život. A to mě zlobí. Protože váš čas, vaše energie, vaše pozornost – to všechno je vaše a má to obrovskou hodnotu. Zasloužíte si trávit tyhle roky poznáváním a hraním.“

„Proto chceme počkat. Ne abychom tě trestali – ale abychom tě chránili před systémem, který je nastaven tak, aby tě akorát využil.“

5. Zaměřte se na to, co mohou dělat místo toho

Ukažte, co všechno získá tím, že chytrý telefon ještě nemá:

„Velká spousta dospívajících u nás v Česku říká, že tráví hrozně moc času na sociálních sítích a neumí s tím přestat. Tráví na něm i 5 hodin denně, a to často o samotě. Představ si, co všechno bys mohl/a dělat s takovými pěti hodinami – hrát si, stavět lego, objevovat svět, věnovat se svým zájmům, kreslit, číst nebo jít s kamarády na hřiště nebo do parku. Když tě chytrý telefon neobírá o čas, máš mnohem větší svobodu dělat to, co skutečně chceš.“

6. Mluvte o rizicích otevřeně, ale bez zbytečného strašení

Můžete být upřímní ohledně rizik, pokud to vyvážíte jistotou a empatií. Můžete říct například:

„S chytrými telefony přicházejí i větší nebezpečí, o kterých se tolik nemluví. Děti a dospívající můžou být vystavení různým škodlivým věcem – třeba lidem, kteří se vydávají za někoho jiného a snaží se je manipulovat nebo zneužít. Je to dost děsivé a bohužel čím dál častější.“

„Spousta obrázků a videí vede k tomu, že se lidi cítí mizerně, přestanou jíst, začnou si ubližovat nebo začnou být zlí na ostatní. Často se to skrývá v různých „vtípcích“ nebo memech, takže to vypadá neškodně, ale cílem je pomalu vás do toho vtáhnout.“

„Navíc je na internetu a na sítích spousta obrázků a videí, která jsou dokonce násilná nebo sexuální, a vidět to je hrozně divné a nepříjemné. Může to na vás různě omylem vyskakovat a člověku je pak z toho mizerně, špatně se to dostává z hlavy.“

Pak to můžete vrátit zpět k ujištění a propojení:

„Neříkáme vám to proto, abychom vás vyděsili – říkáme vám to proto, že nám záleží na tom, abyste mohli být v dětství v klidu. Zasloužíte si vyrůstat s prostorem pro poznání toho, kdo jste, bez toho, aby vám do hlavy takhle brzy pronikaly tyhle věci. Za nějaký čas budete připraveni to zvládnout, ale vůbec není kam spěchat. Až ten čas přijde, chceme vám pomoci cítit se sebejistě a odvážně, ne úzkostně nebo vyděšeně.“

7. Mluvte o nezávislosti a nabídněte alternativy

Pro mnoho dětí kolem 8-9 let je chytrý telefon symbolem nezávislosti a spojení s ostatními. Nabídněte způsoby, jak tyto potřeby naplnit jinak:

  • Tlačítkový telefon nebo chytré hodinky: „Můžeme vám pořídit tlačítkový telefon,na kterém můžete psát zprávy nebo volat kamarádům a nám, ale bez všech těch rušivých aplikací a her. Hraní her můžeme vyřešit (třeba) na počítači.“
  • Více svobody: „Můžeme vymyslet různé způsoby, jak se osamostatníš – můžeš třeba chodit sám/sama ven s kamarády, do parku, na hřiště, nebo na návštěvu, nebo chodit sám/sama ze školy.“

8. Představte to jako super schopnost

Vysvětlete dítěti, že nemít chytrý telefon pro něj/ní může být obrovská výhoda. Můžete říct:

„Víš, že si učitelé docela rychle všimnou, že dětem bez chytrých telefonů jdou věci ve škole rychleji a lépe? Umí se víc soustředit, lépe komunikují s ostatními a dokážou se do výuky dobře zapojit. Nemít teď telefon může být super výhoda – je to jako super schopnost ve světě, kde se všichni ostatní nechávají pohltit obrazovkou.“

Tímto způsobem mohou děti vnímat čekání spíš jako výhodu než jako nevýhodu.

9. Zdůrazněte hodnotu skutečných vztahů

Pomozte dítěti pochopit, jak důležité je budovat vztahy a sociální dovednosti ve skutečném světě. Můžete říct:

„Trávit čas s kamarády naživo je jedna z nejlepších věcí, které můžeš dělat. Setkávání tváří v tvář tě učí se spolu bavit, předávat si dojmy, ale i chápat pocity ostatních. To jsou dovednosti, které budeš potřebovat v životě úplně nejvíc a naučíš se mít s lidmi hezké vztahy, což je pro hezký život nejdůležitější.“

Povzbuzujte dítě, aby se zaměřilo na skutečné mezilidské interakce, a připomeňte mu, že tyto okamžiky vytvářejí vzpomínky a zkušenosti, které žádná obrazovka nenahradí. Navíc – být s kamarády v reálném světě pomáhá vytvářet vzpomínky, které vydrží mnohem déle než rychlá fotka nebo zpráva. Odložení chytrého telefonu znamená, že si může užít víc takových okamžiků bez vyrušení.

10. Zamyslete se nad tím, jak používáte telefon vy sami

Děti si všímají všeho – včetně toho, jak používáte svůj telefon vy. Buďte upřímní ohledně svých vlastních návyků a zkuste se do změny pustit společně:

„Víte, uvědomili jsme si, že i my trávíme na telefonu spoustu času. Někdy nás to odvádí od věcí, které jsou důležitější – třeba od toho užívat si čas s tebou/vámi. Co kdybychom na tom zapracovali společně? Já se budu snažit odkládat telefon při večeři nebo když jsme spolu, a ty/vy mi s tím můžeš/můžete pomoci.“

Když uvidí, že jdete příkladem, snáze pochopí, jak mohou chytré telefony ovládnout čas – a že s tím lze pracovat a nastavovat zdravé hranice.

11. Vraťte se k rozhodnutí později

Ujistěte dítě, že nejde o rozhodnutí navždy:

„Pojďme si o tom znovu promluvit za půl roku. Mezitím můžeme společně vymyslet, jaká pravidla bychom chtěli mít nastavená, až přijde čas na chytrý telefon. Díky tomu budete přesně vědět, jak ho používat tak, aby to byla zábava, a přitom tě to neohrožovalo.“