Rodičovská iniciativa
Nejsme zatím registrovaný spolek ani organizace, jsme volné uskupení rodičů. Spolupracujeme či komunikujeme však s několika českými organizacemi, které se tématem digitalizace dětí dlouhodobě zabývají.
Ano, snažíme se vytvořit širokou komunitu rodičů z Česka, kteří jsou podobně jako my přesvědčení, že chytré telefony by neměly být středobodem dětství. Odebírejte naše novinky či nám napište e-mail, jak byste se chtěli zapojit: výhledově se nám bude určitě hodit třeba grafik či grafička.
Ne. Osobní vlastnění a přítomnost mobilního telefonu ve škole však podle nás nijak nesouvisí s digitální gramotností, natož s možností vzdělávat se digitálně.
Technologie a připravenost na budoucnost
Používání chytrých telefonů automaticky neznamená dobré digitální či technologické dovednosti. Digitální kompetence neznamená bezmyšlenkovité procházení TikToku – jde o schopnost kriticky přemýšlet a umět používat technologie produktivně.
Děti si mohou budovat digitální dovednosti prostřednictvím školních úkolů, programování, robotiky, kreativních nástrojů jako je hudební nebo video tvorba a také prostřednictvím řízeného používání počítače – a to bez rozptýlení a rizik, která přináší osobní smartphone.
Nejlepší způsob, jak děti připravit na digitální svět, je naučit je kriticky přemýšlet o technologiích, ne jim pouze dát neomezený přístup k nim a k obsahu, který přinášejí.
Sociální sítě
Pro dospělé to může platit, ale ne pro generace dětí, které ještě chytrý telefon nedostaly. Potřeby dětí se liší od potřeb dospělých. Vše, co děti od chytrého telefonu potřebují, lze vyřešit i jinými způsoby.
My jako společnost (dospělí) jsme zavedli běžnou praxi, že vlastnit chytrý telefon a fungovat na sociálních sítích je normou. Nyní však máme vhled, který rodiče před 10 lety neměli. Proto je důležité, aby dospělí nastavili takový rámec (nejen ve školách), ve kterém mohou děti zdravě a bezpečně fungovat.
Všeobecné otázky týkající se chytrých telefonů
Bylo by velkou výhodou, kdyby úřady rodičům v této věci daly jasnější doporučení. Ale než se dočkáme, musíme sami převzít odpovědnost. Je to týmová práce! Společnou prací můžeme zmírnit tlak na všechny. Nemůžeme jen tak sedět a čekat, až to někdo vyřeší za nás – dětství našich dětí se odehrává tady a teď.
Zásadní rozdíl je v tom, že už nyní vidíme škodlivé důsledky dávání smartphonů dětem. Smartphony a sociální sítě jsou neustále dostupné a propojené s každodenním životem, což z nich dělá mnohem silnější vliv než dřívější média, která byla časově či místně omezená, jako hudba nebo televizní pořady.
Společnosti jako Meta a další technologické firmy vkládají obrovské prostředky do toho, jak nás – včetně dětí a mladých lidí – přimět trávit na jejich platformách co nejvíce času.
Rodičovské obavy
To je naprosto pochopitelné. Existují skvělé alternativy k chytrým telefonům, které nám umožňují zůstat v kontaktu s našimi dětmi. Pokud jde o bezpečnost, postačí obyčejný telefon s tónovou volbou (pouze hovory a textové zprávy).
Chytrý telefon může dokonce jejich cestu učinit méně bezpečnou. Rušivé vlivy, které chytré telefony vytvářejí, mohou vytvářet nebezpečné situace cestou do školy.
Jaká je opravdu realita? Většina dětí do 14 let nečte Wikipedii. Místo toho konzumují proud videí na sociálních sítích. To spíš vede k zahlcení a slabší koncentraci než k rozvoji kritického myšlení.
Online komunity mohou být skvělým zdrojem propojení, zejména pro děti, které se ve škole cítí izolované. To ale neznamená, že k nim potřebují neustálý přístup prostřednictvím chytrého telefonu. Rodiče mohou dětem pomoci se bezpečně zapojit pomocí sdílených rodinných zařízení, moderovaných platforem a naplánovaného online času pro spojení s těmito komunitami, aniž by se vystavovali všem rizikům, která s sebou neomezené používání chytrých telefonů přináší.